سامانه صیاد بانک کشاورزی در خارج از کشور

سامانه صیاد بانک کشاورزی

مشتریان حقوقی و یا حقیقی بانک کشاورزی می توانند، برای ثبت چک‌های صیادی خود به صورت غیر حضوری و اینترنتی اقدام نمایند، زیرا بانک کشاورزی، سامانه ثبت چک صیادی این بانک را طراحی و در بانک‌داری اینترنتی خود در اختیار مشتریان برای استفاده از خدمات چک‌های صیادی قرار داده است. بنابراین مشتریان بانک کشاورزی در خارج از کشور از طریق دریافت ای پی از سامانه سایت ip-iran.co می توانند وارد سامانه صیاد بانک کشاورزی شوند و چک‌های خود را ثبت نمایند.

امکان ثبت چک صیادی بانک کشاورزی هم از طریق سامانه این بانک و هم از طریق اپلیکیشن‌های آن وجود دارد. شما می توانید از هر کدام از این روش‌ها که تمایل دارید، برای ثبت و تایید چک‌هایتان استفاده نمایید. با توجه این که سامانه مذکور به صورت اختصاصی برای انجام فرآیندهای مربوط به چک‌های صیادی ایجاد شده است، امکانات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرف دیگر، کار با این سامانه ساده بوده و برای هر فردی به راحتی امکان استفاده از آن جهت انجام اقدامات لازم مربوط به چک صیاد وجود دارد.

معرفی سامانه صیاد بانک کشاورزی

در قانون وضع شده در ابتدای سال 1400، قرار بر این شد که تمامی چک های صیادی بنفش رنگ جدید در سامانه های صیاد ثبت شوند. فرد دریافت کننده چک هم می بایست که برای تایید چک خود به سامانه صیاد مراجعه نماید و مراحل مربوط به تایید چک های صیادی را از طریق این سامانه انجام دهند.

یکی از روش های دسترسی به سامانه صیاد یا پیچک، مراجعه به سایت های بانک های مختلف می باشد. بانک کشاورزی از جمله بانک هایی است که برای ثبت چک های صیادی اقدام به راه اندازی سامانه صیاد بانک کشاورزی کرده است.

شخصی که دارای چک های صیادی بنفش رنگ صادر شده از سوی بانک کشاورزی را دارد، می تواند به صورت اختصاصی به سامانه صیاد بانک کشاورزی مراجعه نمایند، و مراحل مربوط به ثبت چک را از طریق این سایت انجام دهند.

لازم به ذکر است که سامانه صیاد و یا پیچک بانک کشاورزی فقط برای فردی قابل استفاده می باشد که دارنده چک های بانک کشاورزی می باشند. بدیهی است که چک های صیادی دیگر بانک ها قابل ثبت در این سامانه نخواهند بود.

ثبت چک در سامانه صیاد

یک روش الزامی در قوانین جدید بانکی است، که امنیت شما در مقابل وصول و حفظ پول را تضمین می‌کند. در دنیای اقتصادی مطمئن‌ترین روش خرید، دریافت پول به‌صورت نقدی است. اما تکنولوژی تمامی بخش‌های جامعه را دچار دگرگونی کرده است. اینترنت به بخش جدانشدنی زندگی امروز تبدیل شده پس طبیعتا خیلی از افراد تمایل دارند کارهای خود را به‌صورت آنلاین پیگیری کنند. تا چندی پیش در معاملات مالی، اشخاص زیادی در اثر وصول نشدن چک ضررهای مالی جبران ناشدنی را تجربه می‌کردند. این موضوع دولتمردان را ترغیب کرده تا با تصویب قانونی سفت و سخت جلوی هرگونه دزدی و جعل چک را بگیرند.

از ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۶ سامانه صدور یکپارچه دسته چک توسط بانک مرکزی راه اندازی شد. که هدف آن کاهش آمار کلاهبرداری و آمار چک برگشتی، جلوگیری از صادر شدن چک برای افراد بد حساب، کنترل اهلیت متقاضی پیش از صدور چک، استاندارد سازی ابعاد، جاسازی ویژگی‌های امنیتی، اعتبارسنجی یکپارچه، استعلام حساب صادرکننده چک توسط گیرنده و بالارفتن اعتبار چک بیان شد.

این طرح مراحل یکپارچه سازی را در مدت ۴سال طی کرد؛ سپس از اردیهشت ۱۴۰۰ اجرای طرح در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت.

مراحل استعلام چک در سامانه صیاد

  • به این منظور ابتدا وارد سایت بانک موردنظر و بخش چک صیاد شوید سپس از بخش مدیریت یکی از گرینه‌های “ثبت”، “تایید یا رد”، “استعلام”، “انتقال” را انتخاب کنید. اگر در حال ثبت چک در سامانه صیاد هستید گزینه ثبت را انتخاب کنید.
  • در بخش احراز هویت اطلاعات شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. این قسمت ممکن است در بانک‌های مختلف کمی متفاوت باشد.
  • در مرحله بعد کد شناسه ۱۶ رقمی چک را وارد کنید. این شماره در بالاترین قسمت چک سمت چپ قرار دارد.
    مابقی اطلاعات خواسته شده مانند مبلغ چک به ریال و تاریخ سررسید را وارد کنید و با تایید و ادامه به مرحله بعدی بروید.
  • در این بخش با فشردن گزینه ” +افزودن دریافت کننده” اطلاعات دریافت کننده چک، که شامل : اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتباع بیگانه حقیقی، اتباع بیگانه حقوقی) می‌شود را وارد کنید. نام، نام خانوادگی و کد ملی شخص را بنویسید و گزینه افرودن را بفشارید.
  • اطلاعات لازم شرح چک را به‌درستی و با دقت وارد کنید و ادامه را کلیک نمایید.
  • در بخش نهایی پیش نمایشی از آنچه وارد کرده‌اید رؤیت داده می‌شود. درصورتی که کلیه اطلاعات با مدارک مورد نظر شما صدق می‌کند دکمه تایید و صدور چک را فشار دهید. در غیر این‌صورت به عقب برگشته و اطلاعات خود را اصلاح کنید.
  • ثبت چک در سامانه صیاد نهایی شده و دریافت کننده باید تایید یا رد چک را انجام دهد. سپس از طریق یکی از شعب، چک قابل وصول خواهد بود. البته درحال حاضر برخی سایت‌ها امکان ارائه خدمات را ندارند و این روند توسط اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود.