سامانه سجام در خارج ازکشور

سامانه سجام در خارج ازکشور

در حال حاضر ایرانیان خارج از کشور برای ورود به بورس و انجام معاملات آنلاین بورسی بر خلاف آنچه از طرف مقامات اظهار میشود با بن بست روبرو هستند .سامانه سجام فقط با آی پی ایران کار میکند و دسترسی از خارج از کشور بعلت جلوگیری از مشکلات نفوذی به سایت و خطرات هکری غیر قابل دسترسی است در حالیکه قبلا این مشکل وجود نداشت و در خارج ایران هم قابل دسترسی بود.لذا ایرانیان خارج ازکشور جهت استفاده از سامانه سجام و دریافت کد بورسی و معاملات آنلاین بورسی باید آی پی کشور محل اقامت خود رابه ایران تغییر دهند و برای این کار لازم است به سایت ip-iran.co مراجعه نموده و آی پی ایرانی را خریداری نمایند.

 

 

سامانه سجام چیست؟

برای حضور در بازار بورس در اولین اقدام باید کد بورسی داشته باشید و برای دریافت کد بورسی اولین اقدام شما باید ثبت نام در سایت سجام باشد. کلمه سجام مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است. این سامانه که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و زیر نظر سازمان اوراق بهادار ایجاد شده است در حقیقت زیرساختی برای مبارزه با پولشویی به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است که هدف اصلی ایجاد سامانه سجام تسهیل در امر احراز هویت‌ها بود. یعنی با یک بار ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه، می‌توانید به سادگی وارد تمامی سایت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری شوید و دیگر نیاز به احراز هویت جداگانه برای ورود به سامانه‌های متفاوت ندارید. در واقع سهولت امور مشتریان هدفی شد تا در نهایت سامانه سجام به عنوان یک سامانه ملی ثبت شود.

 

شرایط ثبت نام بورس از خارج از کشور

آن دسته از ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، می توانند برای فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار ایران اقدام کنند. رویه و شرایط ثبت نام بورس از خارج از کشور برای این افراد، مشابه ثبت نام متقاضیان داخل کشور است. ایرانیان مقیم خارج از کشور، می توانند با ثبت نام در سامانه سجام و سپس احراز هویت حضوری یا غیرحضوری و ثبت نام در یکی از کارگزاری ها، در بورس ایران فعالیت کنند.

نکته مهم در خصوص ثبت نام در سامانه سجام به آدرس Sejam.ir این است با توجه به این که ایرانیان مقیم خارج، به سایت و سامانه های یاد شده دسترسی ندارند لذا ایرانیان خارج ازکشور جهت استفاده از سامانه سجام و دریافت کد بورسی و معاملات آنلاین بورسی باید آی پی کشور محل اقامت خود رابه ایران تغییر دهند و برای این کار لازم است به سایت ip-iran.co مراجعه نموده و آی پی ایرانی را خریداری نمایند.

 

 

مراحل و نحوه ثبت نام بورس از خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور در صورتی که به سامانه سجام (از طریق مراجعه  به سایت ip-iran.co  وخریداری آی پی ایرانی ) دسترسی پیداکردند و دارای شماره تلفن همراه از ایران به نام خود باشند و همچنین کارت ملی هوشمند را نیز دارا باشند، می توانند همانند افراد داخل کشور کد بورسی خود را دریافت کنند و با ثبت نام کارگزاری بورس از خارج از کشور، در بورس ایران به فعالیت بپردازند.

شرایط دریافت کد سجام ایرانیان مقیم خارج برای افراد داخل و خارج از کشور یکسان است. به این منظور لازم است فرد متقاضی ثبت نام در بورس، وارد سامانه سجام شود و فرم های ثبت نام را در این سامانه به صورت اینترنتی تکمیل نماید که پس از انجام آن، کد رهگیری به شماره همراه متقاضی ارسال می شود. مرحله بعد برای ثبت نام در بورس برای ایرانیان خارج از کشور، احراز هویت غیر حضوری از طریق اپلیکیشن سیگنال است.

لازم به ذکر است احراز هویت از طریق این برنامه نیاز به کارت ملی و کارت بانکی برای پرداخت هزینه دارد. پس از احراز هویت، کد بورسی بعد از مدت کوتاهی صادر و از طریق پیامک به اطلاع متقاضی می رسد. پس از دریافت کد بورسی، باید یکی از کارگزاری های فعال در بورس ایران را انتخاب شود و با ثبت نام در آن امکان فعالیت در بورس ایران فراهم خواهد شد.